أم كلثوم - غنى لى شوى شوى







نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
غني لي شوية شوية



غني لي شوية شوية غني لي وخد عينيَّ
خليني أقول ألحان تتمايل لها السامعين
وترفرف لها الأغصان والنرجس مع الياسمين
وتسافر بها الركبان طاويين البوادي طيَّة
شوية شوية شوية شوية، غني لي غني وخد عينيَّ


*********
المغنى حياة الروح يسمعها العليل تشفيه
وتداوي كبد مجروح تحتار الأطبَّا فيه
وتخلِّي ظلام الليل في عيون الحبايب ضيَّه
شوية شوية شوية شوية غني لي عني وخد عينيَّ


*********
لأغني وقول للطير من بدري صباح الخير
والقُمْري مع الخضِّير ويَّاها يردُّوا عليَّ
شوية شوية شوية شوية غني لي غني وخد عينيَّ


*********
لأغني وغني وغني وأورِّي الخلايق فنِّي
والأنسي يقول للجني والرايح يقول للجاية
المغنى حياة الروح يسمعها العليل تشفيه
وتداوي قلب مجروح تحتار الأطبَّا فيه
وتخلِّي ظلام الليل في عيون الحبايب ضيَّة
شوية شوية شوية شوية غني لي غني وخد عينيَّ

Commenti